Στη Νέα Υόρκη του σήμερα, το ρωσικό εστιατόριο του εκκεντρικού ιδιοκτήτη Τίμοφι (Μπιλ Νάι) αποτελεί κομβικό σημείο για τις ζωές τεσσάρων αγνώστων μεταξύ τους προσώπων. Η Κλάρα (Ζόι Καζάν), μια νεαρή μητέρα που ξεφεύγει μαζί με τα παιδιά της από τον βίαιο σύζυγό της. Ο Μαρκ (Ταχάρ Ραχίμ), ένας πρώην κατάδικος και νυν μάνατζερ του εστιατορίου. Η Άλις (Άντρια Ράισμπορο), μία χαμηλών τόνων νοσοκόμα και ερασιτέχνης θεραπεύτρια. Ο Τζεφ (Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς), ένας νεαρός άνδρας που ψάχνει απεγνωσμένα για δουλειά και αναγνώριση. Σε καιρούς ραγδαίας κοινωνικής ανασφάλειας, ακόμα και οι μικρότερες συμπτώσεις μπορούν να φέρουν εκπληκτικά αποτελέσματα για τους ήρωες της ιστορίας καθώς οι ίδιοι ανακαλύπτουν σταδιακά πως η ελευθερία και η ελπίδα βρίσκονται ανάμεσά τους.
Οι Χαρακτήρες της Ταινίας
- Κλάρα (Ζόι Καζάν)
Η Κλάρα είναι ένας άνθρωπος που την ξέρουν λίγοι. Παράτησε το σχολείο και έφυγε από το σπίτι σε μικρή ηλικία. Ύστερα από ένα περιστατικό, η ίδια συνελήφθη από έναν αστυνόμο, τον οποίο αργότερα παντρεύτηκε. Ο γάμος της μαζί του είχε προβλήματα από την αρχή και δεν άργησε να το μετανιώσει. Μαζί του, απέκτησε δύο γιους, τους οποίους ονόμασε Άντονι και Τζουντ. Η ίδια δεν έχει ιδιαίτερη μόρφωση, όμως έχει δυναμικό χαρακτήρα με άποψη. Εγκατέλειψε τον άντρα της μαζί με τα δύο παιδιά επειδή εκείνος της φέρονταν άσχημα. Τώρα, η Κλάρα θέλει το καλύτερο για τα παιδιά της και να επανορθώσει για τα λάθη του εαυτού της. Ο έρωτας, όμως, δεν βρίσκεται στα σχέδιά της.
- Άλις (Άντρια Ράισμπορο)
Η Άλις εργάζεται ως νοσοκόμα και θεωρείται κάτι σαν άγια επειδή είναι πάντα πρόθυμη να βάζει τις ανάγκες των άλλων πάνω από τις δικές της. Όμως, δεν είναι πάντα σε θέση να συμπάσχει μαζί με τους υπολοίπους καθώς μέσα της είναι πολύ εύθραυστη. Αρχίζει και γίνεται υπερβολικά ευαίσθητη στη δουλειά της και ξαφνιάζεται όταν αντιδράει τόσο έντονα στη μιζέρια των άλλων, την οποία αντιμετωπίζει καθημερινά. Μοναχοπαίδι η ίδια, γεννήθηκε σε οικογένεια μιας αφοσιωμένης χριστιανικής κοινότητας και υπήρξε η πρώτη στην οικογένεια που έλαβε μόρφωση. Όταν πέθαναν οι γονείς της, η Άλις πούλησε το σπίτι που έμεναν και μετακόμισε στη Νέα Υόρκη. Εκεί, έπιασε δουλειά σε ένα νοσοκομείο στον τομέα των εκτάκτων περιστατικών και παράλληλα συμμετείχε στις φιλανθρωπίες που διοργάνωνε η τοπική εκκλησία, παρέχοντας μεγάλο μέρος του ελεύθερου χρόνου της εκεί. Επιπλέον, ξεκίνησε τη δική της ομάδα θεραπείας «Συγχώρεση», η οποία εξελίχθηκε σε καταφύγιο πολλών ανθρώπων κάθε εβδομάδα.
- Μαρκ (Ταχάρ Ραχίμ)
Ο Μαρκ έχει υπάρξει στο παρελθόν παντρεμένος, ιδιοκτήτης εστιατορίου αλλά και κατάδικος. Πέρασε περίπου τέσσερα χρόνια στη φυλακή για ένα έγκλημα που δεν διέπραξε ποτέ ώσπου ένας δικηγόρος υπεράσπισης, ο Τζον Πίτερ, τον έβγαλε από τη φυλακή. Ο πλέον νεκρός αδερφός του Μαρκ είχε διαπράξει το έγκλημα και ο ίδιος πήρε την ευθύνη γι’ αυτόν. Τη μέρα της αποφυλάκισής του, ο Μαρκ πήγε με τον Τζον Πίτερ στο αγαπημένο του εστιατόριο και κατέληξε να γλεντάει πίνοντας με τους Ρώσους ιδιοκτήτες του, οι οποίοι τού πρόσφεραν δουλειά ως manager του εστιατορίου. Από εκείνη τη στιγμή και μετά, ο Μαρκ δουλεύει ακατάπαυστα. Η δουλειά αυτή τον έχει βοηθήσει να ελέγχει τον εαυτό του και τα συναισθήματά του, παρόλο που η φυλακή τον έχει απομακρύνει από διάφορους συγγενείς και φίλους, οι οποίοι του γύρισαν την πλάτη όταν αυτός φυλακίστηκε. Ο Τζον Πίτερ θα του προτείνει να συμμετέχει στην ομάδα θεραπείας «Συγχώρεση» με σκοπό να νιώσει καλύτερα και να βρει ξανά τον εαυτό του.
- Τζεφ (Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς)
Ο Τζεφ είναι ένας ιδιόρρυθμος άνθρωπος. Έχει αλλάξει τουλάχιστον οκτώ δουλειές μέσα σε μία χρονιά. Είναι ευγενικός αλλά και αργόστροφος. Είναι αφελής και δεν έχει ελπίδες για κάτι, ούτε για να βελτιώσει τον ίδιο του τον εαυτό. Συμπαθεί τους πάντες και περιμένει απ’ όλους το καλύτερο. Εκπλήσσεται κάθε φορά που τον απογοητεύουν, πάντα όμως είναι σε θέση να τους συγχωρήσει. Έχει βιώσει αμέτρητες φορές την απογοήτευση και έχει κρατήσει τη βαθιά μοναξιά του μυστικό. Είναι σχεδόν ένας αόρατος άνθρωπος μέσα στην πόλη. Αυτό που έχει ανάγκη είναι να τον προσέξουν και ο ίδιος να μιλήσει σε κάποιον άνθρωπο.
- Τζον Πίτερ (Τζέι Μπαρουσέλ)
Αν και δεν είναι σπουδαίος δικηγόρος, ο Τζον Πίτερ εργάζεται δίχως σταματημό. Ανήκει σε μια ομάδα από δικηγόρους που υπερασπίζονται ένα σύστημα, στο οποίο όμως δεν πιστεύουν και πολύ. Δεν μπορεί να ανταπεξέλθει στις προσδοκίες του άλλου φύλου και βάζει τη δουλειά του πάνω απ’ όλα δείχνοντας ελάχιστο ενθουσιασμό σε θέματα που θεωρεί μικρής σημασίας, πολλές φορές ακόμα και μέσα στη δουλειά του.
- Τίμοφι (Μπιλ Νάι)
Ο εκκεντρικός Τίμοφι Κόνσταντιν κληρονόμησε το εστιατόριο New York Winter Palace το 1990, λίγο πριν το τέλος της Σοβιετικής Ένωσης. Το εστιατόριο το είχε πάρει ο πατέρας του από τον Ρώσο μετανάστη παππού του, ο οποίος είχε φύγει από την Αγία Πετρούπολη μετά το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου. Ο Τίμοφι μεγάλωσε στο εστιατόριο και το έβλεπε να χάνει με τα χρόνια την αίγλη του. Όταν ήταν ακόμα αγόρι, του άρεσαν πολύ οι μπάντες που έρχονταν και έπαιζαν στο εστιατόριο και, αργότερα, του έμαθαν να παίζει πιάνο. Ο πατέρας του ήταν κομμουνιστής και χρησιμοποιούσε το εστιατόριο για τις συγκεντρώσεις των εξεγερμένων. Ο Τίμοφι αγαπάει υπερβολικά το εστιατόριο αυτό, το οποίο χτίστηκε με λίγα χρήματα, αλλά αρκετή αγάπη, και θέλει να το κρατήσει όσο μπορεί.
Η παραγωγή
Η ταινία «Η Καλοσύνη των Ξένων» αποτελεί τη νέα σκηνοθετική δουλειά της Λόνε Σέρφιγκ (‘’Μια Κάποια Εκπαίδευση’’, ’’Μία Ημέρα’’, ‘’Η Καλύτερη Στιγμή τους’’), η οποία άνοιξε το 69ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου το 2019. Η ίδια δηλώνει πως η γέννηση της ιδέας για τη δημιουργία της ταινίας πήρε χρόνο να υλοποιηθεί. «Αυτά είναι θέματα και ιστορίες που ήθελα να εξερευνήσω σε βάθος για κάποιο χρονικό διάστημα και μέχρι ένα σημείο κατάφερα να κάνω τις ιστορίες να συνδέονται μεταξύ τους στην ταινία», λέει η ίδια.
Για την τοποθέτηση της ιστορίας στο Μανχάταν, η Σέρφιγκ λέει: «Εξαρχής ήθελα η ιστορία να εκτυλίσσεται στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για μία διεθνής πόλη με δραματικό στοιχείο. Είναι, επίσης, μία όμορφη πόλη που αποτελεί τον αγαπημένο προορισμό πολλών ανθρώπων στον κόσμο. Η ταινία, βέβαια, δεν αναφέρεται μονάχα στο αμερικάνικο κοινό. Είναι μία ταινία που δεν κοιτάει σύνορα».
Η Σέρφιγκ είναι γνωστή κυρίως για την προσέγγισή της ως προς τους χαρακτήρες της. Με αυτή την ταινία, της δόθηκε η ευκαιρία να αναδείξει και την κωμική της πλευρά. «Το γέλιο αρέσει σε όλους, έτσι όποτε μου παρουσιάζεται η ευκαιρία, θέλω το κωμικό στοιχείο να υπάρχει», λέει η ίδια.
Η «Καλοσύνη των Ξένων» είναι η πρώτη ταινία της Σέρφιγκ μετά το «Ιταλικά για Αρχάριους» που σκηνοθέτησε και έγραψε εξ ολοκλήρου μόνη της. Η ίδια προσθέτει: «Είμαι πολύ ευχαριστημένη από όλο το καστ της ταινίας επειδή κατάλαβαν τους χαρακτήρες που υποδύονται δίνοντάς τους το απαραίτητο βάθος για να τους ερμηνεύσουν, μέσα σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει».
Η ταυτότητα της ταινίας
Σκηνοθεσία & Σενάριο |
Λόνε Σέρφιγκ |
Παραγωγή |
Μαλίν Μπλένκοφ, Σάντρα Κάνινγκχαμ |
Ηθοποιοί |
Ζόι Καζάν, Άντρια Ράισμπορο, Ταχάρ Ραχίμ, Κάλεμπ Λάντρι Τζόουνς, Τζέι Μπαρουσέλ, Μπιλ Νάι |
Φωτογραφία |
Σεμπάστιαν Μπλένκοφ |
Μοντάζ |
Καμ ΜακΛάφλιν |
Σχεδιασμός Παραγωγής |
Κάρολ Σπίερ |
Μουσική |
Άντριου Λόκινγκτον |
Σχεδιάστρια Κοστουμιών |
Λουίζ Νισέν |
Διάρκεια |
112’ |
Διανομή |
ΟDEON |
Είδος |
Δράμα |