FIAT PANDA 0.9 TWINAIR CNG

Οταν ένα βενζινοκίνητο χιλιάρι θέλει από 35 έως 40 ευρώ για κάθε 300 χιλιόμετρα, τι θα έλεγες αν έβρισκες τρόπο να διανύσεις την ίδια απόσταση με μόλις 12 ευρώ?

Όσο κι αν το αντίτιμο φαντάζει εξωπραγματικά χαμηλό, για το αεριοκίνητο Panda με τον δικύλινδρο κινητήρα 900 κ.εκ. είναι μια επίδοση «στο πλαίσιο του εφικτού». Είναι η πραγματικότητα χωρίς περιορισμούς, χωρίς προσκόλληση στο δείκτη shift up/down του πίνακα οργάνων, από ένα ζωντανό κινητήρα 80 ίππων που σου επιτρέπει να κινηθείς σβέλτα-και παραπάνω.

Στην γειτονική Ιταλία, τα οχήματα που κινούνται με φυσικό αέριο (NGV-Natural Gas Vechicles) υπερβαίνουν το ένα εκατομμύριο, ενώ παγκοσμίως ξεπερνούν τα 26 εκατομμύρια. Το φυσικό αέριο είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικό αφού η περιβαλλοντική του απόδοση είναι σημαντικά καλύτερη από τα τυπικά ανταγωνιστικά καύσιμα βενζίνη και diesel.

Το Fiat Panda CNG με μια ματιά

  1. Πραγματικά χαλαρό στην οδήγηση, διαθέτει άνετη και εργονομική θέση για τον οδηγό αν και τοποθετημένη ασυνήθιστα ψηλά. Ακολουθώντας την παράδοση του Panda 2ης γενιάς, ο μοχλός ταχυτήτων βρίσκεται στην κονσόλα και μαζί με το μαλακό συμπλέκτη εξασφαλίζουν τέτοιο επίπεδο ευκολίας στην πόλη, ώστε να περνά απαρατήρητη η απουσία αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων.
  2. Η καμπίνα διαθέτει μέτρια ηχομόνωση όμως ο συνδυασμός με την άνετη ανάρτηση που απορροφά σχεδόν τα πάντα συνεισφέρει τελικά σε θετική εμπειρία μετακίνησης. H κλασσική πλέον λειτουργία CITY στο υποβοηθούμενο τιμόνι μαζί με την άπλετη ορατότητα και τους μεγάλους καθρέφτες κάνουν την οδήγηση παιχνίδι σε περιορισμένους χώρους, όπως και το παρκάρισμα.
  3. Το ανανεωμένο Panda CNG 500Χ προσφέρεται προσφέρεται στα €11.900.

 

Τα Τεχνολογικά Πώς & Γιατί της Εξοικονόμησης

Ο Multi-air των 0.9 λίτρων είναι δυαδικού καυσίμου(bifuel) και με προσθήκη turbo αποδίδει 80 ίππους σε CNG και 85 ίππους σε βενζίνη. O κινητήρας ξεκινά πάντοτε με βενζίνη και άμεσα περνάει σε λειτουργία CNG η οποία εξακολουθεί μέχρι που να καταναλωθεί η ποσότητά του, οπότε μεταφέρεται αυτόματα σε λειτουργία βενζίνης. Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή CNG-βενζίνης βρίσκεται στη διακριτική ευχέρεια του οδηγού.

Ο κινητήρας είναι δικύλινδρος! Με τη χρήση 2 κυλίνδρων στην περιοχή χωρητικότητας 0.8- 1.0 lt εξασφαλίζεται συγκριτικά υψηλή θερμοδυναμική απόδοση χάρη στον βελτιστοποιημένο θάλαμο καύσης, χαμηλότερες τριβές χάρη στα λιγότερα κινούμενα εξαρτήματα και την μικρότερη αντλία λαδιού/νερού. Το μειωμένο αξονικό μήκος κινητήρα τον κάνει κατάλληλο για εφαρμογές δυαδικού καυσίμου σε μικρό αυτοκίνητο, ενώ προκύπτει μικρό βάρος αλλά και κόστος παραγωγής κινητήρα, λόγω του μικρότερου αριθμού εξαρτημάτων.

Η τροφοδοσία καυσίμων έρχεται από 1 δεξαμενή βενζίνης 35 lt και 2 δεξαμενές αερίου (50+22 lt) δηλαδή με 12 Kg αερίου σε ονομαστική πίεση 200bar.

Με την καύση φυσικού αερίου διασφαλίζεται στοιχειομετρική λειτουργία σε όλες τις συνθήκες, υψηλότερη ανθεκτικότητα σε προανάφλέξη λόγω του υψηλού αριθμού οκτανίου του φυσικού αερίου RON>130 συγκριτικά με RON 95 της βενζίνης. Επίσης, το φυσικό αέριο διαθέτει λιγότερα πρόσμικτα σε σχέση με τα υγραέρια LPG. Τα παραπάνω εξασφαλίζουν αξιοπιστία και αντοχή στο χρόνο, σε συνδυασμό με τη χρήση ειδικών υποσυστημάτων για εφαρμογή καύσης CNG, όπως κυλινδροκεφαλή, πολλαπλή εισαγωγής, μονάδα ελέγχου κινητήρα, και καταλύτη. 

Όταν Περνάμε από το Ταμείο

Mε το κιλό CNG να ανέρχεται σε €0.9 και το λίτρο απλής αμόλυβδης μεταξύ €1,5 - €1,6 καταλήγουμε ότι με όλες τις δεξαμενές γεμάτες CΝG και βενζίνη) το Panda καλύπτει συνολικά πάνω από 750 χλμ. Δηλαδή, μικτό κόστος ανά χιλιόμετρο μεταξύ 4 - 10 λεπτά του Ευρώ.

Το γέμισμα των δεξαμενών διαρκεί περίπου 3 λεπτά. Ο μικρός αριθμός πρατηρίων ανά την επικράτεια είναι το πρόβλημα, αλλά στην Αττική δεν υπάρχει περίπτωση να μη βρεις κάτι κοντά στην ακτίνα των μετακινήσεων. Σίγουρα όμως απαιτείται προγραμματισμός. 

Βόλτες Παντού με το Panda - Ακόμα κι Εκτός Πόλης

Ακόμα και με τα μέτρα της SUV-οποιημένης εποχής το Panda θεωρείται ψηλό κυρίως λόγω της ενισχυμένης του ανάρτησης από έκοση 4X4. Mainstream ευεξία πλημμυρίζει τον οδηγό που ατενίζει την πλειονότητα των διπλανών είτε «αφ’υψηλού» είτε «επί ίσοις όροις». 

Η οδική του συμπεριφορά έχει υψηλά περιθώρια πρόσφυσης, καλό συνδυασμό του συστήματος ASR σε σχέση με την ισχύ του κινητήρα, ενώ η «ενισχυμένη» ανάρτηση αποτελεί εξαιρετικό συνδυασμό άνεσης και οδικής συμπεριφοράς. Το Panda CNG είναι ένα σβέλτο όχημα που οδηγείται εύκολα στην πόλη και δεν απογοητεύει τον οδηγό σε διαδρομές Εθνικών Οδών ή στο επαρχιακό δίκτυο. Είναι αξιοσημείωτος ο πολυχρηστικός χαρακτήρας της συγκεκριμένης έκδοσης- που υπερβαίνει την ετικέτα «αυτοκίνητο πόλης». 

Ο κινητήρας προσφέρει ικανά αποθέματα ροπής σε όλο το εύρος στροφών και είναι αρκετά ελαστικός, με εξαίρεση την περιοχή 1000- 1500 στροφών, πράγμα που συνηθίζεται αμέσως και δεν εμποδίζει την ομαλή κίνηση.

Οι εσωτερικοί χώροι παρέχονται άνευ περιορισμών για τα πόδια επιβατών μέχρι 4 άτομα, ενώ το διαθέσιμο πλάτος επαρκεί σε όλες τις θέσεις. Οδηγοί με ύψος άνω του 1.80-1.85μ. μπορεί να αισθανθούν περιορισμένοι αφού έχουν άμεση οπτική επαφή με το άνω πλαίσιο του παρμπρίζ.

Αντίστοιχα, ο χώρος αποσκευών, αν κι ελαφρώς περιορισμένος λόγω της ενισχυμένης ανάρτησης και πρόσθετων δεξαμενών αερίου, στα 200lt, παραμένει ανταγωνιστικός για την κατηγορία και η γεωμετρία του επιτρέπει την εύκολη φόρτωση και την πρακτική στοίβαξη αποσκευών και αντικειμένων. Πάντα υπάρχει και η δυνατότητα επέκτασης με την ανάκλιση του διαιρούμενου πίσω καθίσματος.

Επιδόσεις σε Δοκιμές NCAP

Ένα θέμα που απασχολεί τον Ειδικό Τύπο και καταναλωτές είναι η "χαμηλή επίδοση" του Panda στις δοκιμές σύγκρουσης του ανεξάρτητου οργανισμού NCAP. Πρέπει άραγε;

Είναι γεγονός ότι το Panda έχει δυσφημιστεί με αφορμή τις επιδόσεις του στις δοκιμές πρόσκρουσης του NCAP. Όμως η πραγματικότητα είναι ότι το μοντέλο έχει κατ' ουσία θυσιαστεί στο βωμό της καινούργιας μεθοδολογίας και των αυστηρότερων κριτηρίων που θέσπισε ο NCAP από το 2012 και μετά. Μέχρι την χρονολογία εκείνη και βάσει του ισχύοντος πρότυπου τότε, το Panda θριάμβευε με 4/5 αστέρια, επιβεβαιώνοντας την παθητική προστασία και τη δομική αντοχή του αμαξώματος. Δεν μπορεί, λοιπόν, παρά να διαθέτει αυτές τις επιδόσεις ή και να τις έχει βελτιώσει τώρα.

Αργότερα, ωστόσο, το πρότυπο NCAP συμπληρώθηκε με πληθώρα κατηγοριών/υποκατηγοριών, ώστε μαζί με την παθητική προστασία να συνυπολογίζονται στην αξιολόγηση τα ηλεκτρονικά συστημάτα ενεργητικής ασφάλειας. Ουσιαστικά, είναι τα πρόσθετα συστήματα που φροντίζουν για την βελτίωση κυρίως της ενεργητικής ασφάλειας, ενημερώνοντας τον οδηγό ή σε ακραίες συνθήκες ακόμα και αναλαμβάνοντας την αποφυγή ενός ατυχήματος.

Πράγματι λόγω σχεδιαστικής ηλικίας τα συγκεκριμένα ηλεκτρονικά συστήματα αυτά απουσιάζουν από το Panda, συμπαρασύροντας προς τα κάτω τις επιδόσεις του στο NCAP.

Τι μας Αρέσει στο Panda CNG

Το γεγονός ότι αφουγκράζεται την εποχή του και τη συνοδεύει αφού η Fiat βάζει για άλλη μια φορά υπογραφή σε κάτι που καλύπτει τις ανάγκες των πολλών με παρακαταθήκη ένα μικρό μηχανολογικό/τεχνοοικονομικό επίτευγμα και μια ικανή κοινωνικό-περιβαλλοντική επιταγή.

Στην μακρά παράδοση που ξεκινά από το FORD Model T, διαπερνά το Volkswagen, το 2CV και αγγίζει το mini του σερ Άλεκ, το PANDA CNG είναι μια επιταγή με ισχυρό αντίκρυσμα.